Privacyverklaring Gemeentebelastingen Amstelland

De gemeente Amstelveen voert onder de naam Gemeentebelastingen Amstelland de belastingtaak uit voor 6 gemeenten. Het gaat hierbij om de gemeenten: Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, De Ronde Venen, Ouder-Amstel en Uithoorn.  Voor het taxeren, heffen, invorderen en kwijtschelden van gemeentelijke belastingen verwerkt Gemeentebelastingen Amstelland persoonsgegevens van belastingplichtige inwoners. We leggen graag uit hoe wij dat doen. 

Deze specifieke privacyverklaring is een aanvulling op de algemene privacyverklaring van de gemeente Amstelveen. Daarin staat hoe de gemeente Amstelveen in het algemeen omgaat met persoonsgegevens.

Waarom wij persoonsgegevens verzamelen  

Voor de uitvoering van haar wettelijke taken gebruikt Gemeentebelastingen Amstelland persoonsgegevens. We verwerken daarbij de persoonsgegevens die nodig zijn om de gemeentebelastingen op juiste wijze te taxeren, heffen en innen. Deze gegevens worden beveiligd opgeslagen en alleen verwerkt door bevoegde personen.

Om de belastingtaak uit te kunnen voeren, hebben wij actuele persoonsgegevens nodig. Wij gebruiken persoonsgegevens voor de volgende doelen: 

  • Het heffen van gemeentelijke belastingen  
  • Het innen van gemeentelijke belastingen  
  • Het verminderen of kwijtschelden van gemeentelijke belastingen  
  • Het bijhouden van de belanghebbende administratie van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ) om de waarde vast te stellen
  • Het afhandelen van bezwaar- en beroepsprocedures  
  • Aansprakelijkheidsprocedures  
  • Loonvordering  
  • Beslaglegging  
  • Managementrapportages en onderzoek

Van wie wij persoonsgegevens verzamelen  

Voor dit proces gebruikt Gemeentebelastingen Amstelland persoonsgegevens van inwoners, ondernemers, toeristen en forensen in de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, De Ronde Venen, Ouder-Amstel en Uithoorn.  

Welke persoonsgegevens wij verzamelen

Gemeentebelastingen Amstelland kan hierbij de volgende soorten persoonsgegevens gebruiken:

  • Naam
  • Burgerlijke staat  
  • Adresgegevens: straatnaam, huisnummer, postcode, woonplaats, postadres  
  • Geboortedatum
  • Datum van overlijden
  • Geslacht  
  • Burgerservicenummer (BSN)  
  • Klantnummer: een nummer voor intern gebruik  
  • E-mailadres  
  • Telefoonnummer  
  • Woon- en huurgegevens: huurspecificatie en huurtoeslag
  • Gegevens over medebewoner(s): aantal personen (de grootte van het huishouden)
  • Gegevens over kinderen: naam, adres, woonplaats, geboortedatum en burgerservicenummer  
  • Gegevens over partner: naam, adres, woonplaats, geboortedatum en burgerservicenummer  
  • Feiten en waarderingen over iemands gedrag, opmerkingen of eigenschappen, zoals een aantekening over agressie en ontoelaatbaar gedrag 
  • Gegevens over persoonlijke omstandigheden
  • Financiële gegevens voor een vermogenstoets:
    • Bankrekeningnummer(s)
    • Kopie van inkomens- of uitkeringsspecificaties  
    • Kopie van bankafschriften, spaarrekeningen, beleggingsrekeningen  
    • Kopie van afschriften toeslagen  
    • Kopie van huurspecificaties  
    • Kenteken(s) van voertuig(en) voor het bepalen van de waarde
    • Schulden(overzicht) in geval schuldsanering en insolventie
    • Inventarisatie voor beslag vatbare en verkoopbare goederen  
  • Gegevens voor betaling per automatische incasso  
  • Anders, namelijk: in geval van (wettelijke) vertegenwoordiging: naam, adres en woonplaats van de gemachtigde, curator, bewindvoerder, wettelijk vertegenwoordiger, testamentair executeur, erfgenamen en werkgevers  

We verwerken alleen de gegevens die nodig zijn om onze belastingtaken uit te voeren. 

Waarom wij persoonsgegevens mogen opvragen en gebruiken

Wij gebruiken persoonsgegevens alleen als daar een grondslag voor is. Dat betekent dat wij hiervoor een goede reden hebben.  

De uitvoering is gebaseerd op een bijzondere wettelijke taak. Hiervoor zijn heffings- en invorderingsambtenaren aangewezen, zoals omschreven in artikel 231 van de Gemeentewet. Hierbij houden we rekening met (fiscale) wet- en regelgeving, zoals:  

  • De Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ)  
  • De gemeentelijke belastingverordeningen  
  • Artikel 10:33 van de Wet milieubeheer  
  • De Gemeentewet  
  • De Algemene wet inzake rijksbelastingen  
  • De Invorderingswet 1990  

Hierdoor mogen we volgens de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) persoonsgegevens verwerken. De grondslagen die van toepassing zijn:  

  • Een wettelijke verplichting, artikel 6 lid 1 sub c AVG  
  • Het vervullen van een taak van algemeen belang of in het kader van de uitoefening van het openbaar gezag, artikel 6 lid 1 sub e AVG
  • Een gerechtvaardigd belang, artikel 6 lid 1 sub f AVG 

De bron van de persoonsgegevens 

De persoonsgegevens die wij nodig hebben voor de uitvoering van de belastingtaak vragen wij op uit de volgende (basis)administraties:  

  • Basisregistratie Personen (BRP)  
  • Basisregistratie Handelsregister (HR)  
  • Basisregistratie Kadaster (BRK)
  • Het Inlichtingenbureau (ILB)  
  • Het kentekenregister van Rijksdienst van Wegverkeer (RDW)  
  • Vergunningenadministraties van gemeenten  
  • De begraafplaatsadministratie van gemeenten  
  • Andere gemeentelijke administraties waarbij persoonsgegevens zijn vastgelegd die een relatie hebben tot een belastbaar feit en waarvoor een aanslag moet worden opgelegd  

Daarnaast ontvangen wij op aanvraag persoonsgegevens via:

  • Uzelf (als vermoedelijk belastingplichtige)  
  • De eigenaar  
  • De verhuurder of verhuurorganisatie  
  • Andere personen of bedrijven, die verplicht zijn tot gegevensverstrekking op basis van het Besluit Gegevensverstrekking gemeentelijke belastingen  

Wie de persoonsgegevens ontvangen

De gegevens in de belastingadministratie vallen niet alleen onder de AVG, maar ook onder een geheimhoudingsplicht (artikel 67 van de Algemene wet inzake rijksbelastingen).

De geheimhoudingsplicht geldt niet als:

  • Een wet verplicht tot bekendmaking
  • Bekendmaking nodig is voor een publieke taak van een bestuursorgaan
  • Bekendmaking gebeurt aan de persoon op wie de gegevens betrekking hebben

Als persoonsgegevens in basisregistraties (zoals BRP, BRK, HR) niet meer actueel zijn, moet dit gemeld worden aan de beheerder van de basisregistratie.

De gegevens in de basisregistratie worden geleverd aan de Landelijke voorziening WOZ. Hierbij worden persoonsgegevens verstrekt voor de taken van de Rijksbelastingdienst, Waterschappen en het Centraal Bureau voor de Statistiek.

Hoelang wij persoonsgegevens bewaren

We bewaren persoonsgegevens alleen zo lang als nodig is voor de genoemde doelen. Sommige gegevens moeten we bewaren volgens de regels van de selectielijst van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG). Dit zijn de (wettelijke) bewaartermijnen op basis van de Archiefwet. Dit betekent dat persoonsgegevens die zijn verwerkt voor gemeentelijke belastingen 7 jaar worden bewaard. Daarnaast worden gegevens in de WOZ-administratie 12 jaar bewaard.

Geautomatiseerde besluitvorming  

Bij de uitvoering van de belastingtaak vinden de volgende geautomatiseerde processen plaats:  

  • Geautomatiseerde verminderingen: door wijzigingen in de Basisregistratie Personen (BRP) worden aanslagen automatisch verminderd. Dit gebeurt als een persoon verhuist buiten de gemeente of als een persoon overlijdt
  • Geautomatiseerde kwijtschelding: voor een geautomatiseerde kwijtschelding vragen we het Inlichtingenbureau een inkomens- en vermogenstoets uit te voeren. Dit gebeurt op basis van een eenmalige machtiging door de belastingplichtige bij de eerste aanvraag voor kwijtschelding

Meer informatie

Wilt u meer weten over de verwerking van uw persoonsgegevens, uw rechten en hoe u contact kunt opnemen met de Functionaris Gegevensbescherming? Dan kunt u terecht op de privacypagina van de gemeente Amstelveen.

Wilt u meer informatie over de samenwerking op het gebied van heffing en invordering van gemeentelijke belastingen? Bekijk de Gemeenschappelijke regeling Gemeentebelastingen Amstelland.